Zomaar een kind in groep 3…

Zomaar een kind in groep 3. Je hebt moeite om te beginnen aan je werk, je weet gewoon niet hoe. Je kijkt rond en schuift heen en weer op je stoel. Je gaat zitten, je voeten om je stoelpoten geklemd. Je rug met een hoek tegen de leuning, je armen zijn gestrekt. Als je eindelijk dat woordje letter voor letter hebt weten te ontcijferen en je hem opschrijft zijn je letters gedraaid. De ‘b’ is een ‘p’ geworden, je hebt geen idee en kijkt verward als juf zegt dat dit de verkeerde letter is. Je gaat wekelijks naar logopedie en daar wordt je ondergedompeld in letters. Je krijgt allerlei hulpmiddelen mee om de letters te onthouden en toch lukt het allemaal niet.

Mijn hart huilt als ik jou zo bezig zie. Ik zie je onvermogen en ik zie je struggle. Je kan niet anders! Je hebt een vervelende primaire reflex die je in de weg zit, je zal eerst moeten bewegen voor je verder kunt. Je hersenen weten niet dat het ook anders kan, daar heb je hulp bij nodig. En ik sta aan de zijlijn. Ik zie je enkel in de klas, ik kom niet voor jou, maar mijn handen jeuken. Ik mag dit niet doen op school. Scholen mogen geen zorgarrangementen afsluiten om aan de reflexen te werken. Wat is het toch jammer dat er niet meer bekendheid is over de primaire reflexen!

Herken jij jouw kind in het verhaal of in de omschrijving hieronder? Neem dan contact met me op en laat je kind zich ontwikkelen zodat het verder kan!

Symptomen die bij een actieve Symmetrische Tonische Nek reflex horen;

* Neiging om over de tafel te liggen/buigen met het hoofd.

* Voeten om stoelpoten geklemd.

* Het kind wil altijd op zijn voeten gaan zitten tijdens het schrijven. (been onder de kont)

* Kind kan moeilijk stilzitten.

* Concentratieproblemen.

* Geheugenproblemen.

* Kind zit vaak in een “W” zit: billen tussen de benen.

* Onhandig.

* Moeite met zwemmen.

* Slechte, gebogen houding.

* Evenwichtsproblemen: kind valt veel.

* bijzondere “loop”.

* Hoofdpijn door spierspanning in de nek.

* Moeite met lezen en schrijven.

* Slordig eten en schrijven.

* Kind heeft moeite met overschrijven van het bord zonder fouten.

* Visuele problemen.

* Niet scherp kunnen zien bij snel afwisselend kijken naar schoolbord en boek op tafel.

* Kind heeft niet gekropen, vaak (kort) kruipen overslaan en direct staan of ze liepen als een beer op handen en voeten of schuiven op de billen.

Ontwikkeling Symmetrische Tonische Nek reflex (STNR):

De STNR is een overgangsreflex. Dat wil zeggen dat deze niet vanaf de geboorte actief is maar volgt op de integratie van primaire reflexen enkele maanden na de geboorte.

Deze reflex verdeelt het lichaam in een bovenste en onderste helft, die tegengesteld werken: Wanneer de bovenste helft gestrekt is, kan de onderste helft zich buigen en omgekeerd. Bij de STNR bewegingen is het net alsof de baby in de startblokken staat om te gaan kruipen op handen en knieën.

De STNR zorgt ervoor dat baby’s zich kunnen oprichten op handen en voeten tegen de zwaartekracht in.

Deze reflex komt zes à acht maanden na de geboorte tevoorschijn en moet ongeveer tien maanden na de geboorte geïntegreerd zijn.

Het effect:

Kinderen met een ongeremde STNR zullen nauwelijks kruipen op handen en knieën. Billenschuiven, overslaan van de kruipfase of een berengang (met rechte armen en benen) is hoe zij zich vaak voortbewegen.

Deze reflex speelt mee bij het vermogen om met de ogen scherp te kunnen blijven zien wanneer afwisselend van ver weg naar dichtbij en vice versa gekeken moet worden. Een niet geïntegreerde STNR bemoeilijkt het zicht in het vlak boven-onder, zoals de ATNR dat doet met links-rechts. Ook door een ongeremde STNR is de oog-handcoördinatie bemoeilijkt.

Een kind met een niet geïntegreerd STNR zal vaak een voorovergebogen houding hebben en er wat sloom uit zien als hij loopt. Als het schrijft of leest aan tafel (hoofd naar voren), dan zal hij steeds dieper buigen tot hij bijna met zijn neus op zijn tafel ligt. Zijn benen zullen dan vaak gestrekt zijn, het kind klemt de voeten om de stoelpoten om dit te onderdrukken of gaat op één of twee benen zitten. Tijdens de les, bij het omhoog op het schoolbord kijken en omlaag naar zijn boek of schrift lijkt het of het voortdurend meer onderuit zakt en van zijn stoel afschuift. Door het onderdrukken van deze reflex wordt de aandacht van de lesstof afgeleid en zal dit kind geregeld met aandachts- en concentratieproblemen te maken hebben.

Haren kammen, netjes en met mes en vork eten, sporten en netjes schrijven zullen bij een kind met een niet geïntegreerde STNR niet snel favoriet zijn, daar dit veel moeite kost.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: