Zomaar een kind in groep 3…

Zomaar een kind in groep 3. Je hebt moeite om te beginnen aan je werk, je weet gewoon niet hoe. Je kijkt rond en schuift heen en weer op je stoel. Je gaat zitten, je voeten om je stoelpoten geklemd. Je rug met een hoek tegen de leuning, je armen zijn gestrekt. Als je eindelijk dat woordje letter voor letter hebt weten te ontcijferen en je hem opschrijft zijn je letters gedraaid. De ‘b’ is een ‘p’ geworden, je hebt geen idee en kijkt verward als juf zegt dat dit de verkeerde letter is. Je gaat wekelijks naar logopedie en daar wordt je ondergedompeld in letters. Je krijgt allerlei hulpmiddelen mee om de letters te onthouden en toch lukt het allemaal niet.

Mijn hart huilt als ik jou zo bezig zie. Ik zie je onvermogen en ik zie je struggle. Je kan niet anders! Je hebt een vervelende primaire reflex die je in de weg zit, je zal eerst moeten bewegen voor je verder kunt. Je hersenen weten niet dat het ook anders kan, daar heb je hulp bij nodig. En ik sta aan de zijlijn. Ik zie je enkel in de klas, ik kom niet voor jou, maar mijn handen jeuken. Ik mag dit niet doen op school. Scholen mogen geen zorgarrangementen afsluiten om aan de reflexen te werken. Wat is het toch jammer dat er niet meer bekendheid is over de primaire reflexen!

Herken jij jouw kind in het verhaal of in de omschrijving hieronder? Neem dan contact met me op en laat je kind zich ontwikkelen zodat het verder kan!

Symptomen die bij een actieve Symmetrische Tonische Nek reflex horen;

* Een sterke voorkeur om over de tafel te liggen/buigen met het hoofd.

* Voeten worden om stoelpoten geklemd. 9zie bovenstaande foto)

* Het kind wil altijd op zijn voeten gaan zitten tijdens het schrijven/werken aan tafel. (been onder de kont)

* Kind heeft veel moeite met stilzitten.

* Concentratieproblemen.

* Geheugenproblemen.

* Kind zit vaak in typische een “W” zit.

* Het kind is onhandig.

* Moeite met zwemmen. Problemen om onder en bovenlijf afzonderlijk van elkaar te bewegen.

* Slechte, gebogen houding tijdens het werken aan tafel.

* Evenwichtsproblemen: kind valt veel. Het kind is onhandig.

* bijzondere “loop” (houterig, soms wat sloom)

* Hoofdpijn door spierspanning in de nek.

* Moeite met lezen en schrijven.

* Slordig eten en schrijven (veel kliederen, onhandig)

* Kind heeft moeite met overschrijven van het bord zonder fouten. Zeer veel voorkomend probleem… ‘ze kunnen het niet eens overschrijven, het staat er toch?!’

* Visuele problemen (oogsamenwerking, richten, kijken en verwerking in de hersenen, een oogarts of opticien meet dit niet!)

* Niet scherp kunnen zien bij snel afwisselend kijken naar schoolbord en boek op tafel. Neem de proef op de som, het kind heeft dit niet door en denkt dat het normaal is.

* Kind heeft niet gekropen, vaak (kort) kruipen overslaan en direct staan of ze liepen als een beer op handen en voeten of schuiven op de billen. Wees gier alert op! Denk ook aan veel in maxi-cosi, belemmeringen van beweging door Loo-wagentjes e.d.!

Ontwikkeling Symmetrische Tonische Nek reflex (STNR):

De STNR is een zogenaamde overgangsreflex. Dat wil zeggen dat deze niet vanaf de geboorte actief is maar volgt op de integratie van andere primaire reflexen, enkele maanden na de geboorte.

Deze reflex verdeelt het lichaam in een bovenste en onderste helft, die tegengesteld werken: Wanneer de bovenste helft gestrekt is, kan de onderste helft zich buigen en omgekeerd. Bij de STNR bewegingen is het net alsof de baby in de startblokken staat om te gaan kruipen op handen en knieën.

De STNR zorgt ervoor dat baby’s zich kunnen oprichten op handen en voeten tegen de zwaartekracht in.

Deze reflex komt zes à acht maanden na de geboorte tevoorschijn en moet ongeveer tien maanden na de geboorte geïntegreerd zijn.

Het effect:

Kinderen met een ongeremde STNR zullen nauwelijks kruipen op handen en knieën. Billenschuiven, overslaan van de kruipfase of een berengang (met rechte armen en benen) is hoe zij zich vaak voortbewegen. Wees dus oplettend wanneer je kind niet of nauwelijks gekropen heeft!

Deze reflex speelt mee bij het vermogen om met de ogen scherp te kunnen blijven zien bij afwisselend van ver weg naar dichtbij en vice versa gekeken moet worden. Een niet geïntegreerde STNR bemoeilijkt het zicht in het vlak boven-onder, zoals de ATNR dat doet met links-rechts. Ook door een ongeremde STNR wordt de oog-handcoördinatie bemoeilijkt.

Bij een kind met een niet geïntegreerde STNR zie je vaak een voorovergebogen houding en er kan het er wat sloom uit zien als het loopt. Als het schrijft of leest aan een tafel (hoofd naar voren), dan zal het steeds dieper buigen tot het bijna met zijn/haar neus op de tafel ligt. De benen zullen dan meestal gestrekt zijn, het kind klemt de voeten om de stoelpoten (zie bovenstaande foto) om dit te onderdrukken of gaat dan maar op één of twee benen zitten om het strekken van de benen tegen te gaan.

Tijdens de les, bij het omhoog naar het schoolbord kijken en/of omlaag naar zijn/haar boek of schrift lijkt het of het kind voortdurend meer en verder onderuit zakt en van zijn/haar stoel afschuift. Door het onderdrukken, moet je je eens voorstellen wat een energie dit kost, van deze reflex wordt de aandacht van de lesstof afgeleid en zal dit kind vaker wel dan niet met aandachts- en concentratieproblemen te maken hebben.

Haren kammen, netjes met mes en vork eten, sporten en/of netjes schrijven zullen bij dit kind, met een niet geïntegreerde STNR, niet favoriet zijn, dit kost ze veel te veel moeite!

Is bovenstaande omschrijving jouw kind? Neem dan contact op met mij of een andere reflexintegratie specialist. Het is de moeite om de reflexen te laten screenen. De reflexen liggen aan de basis van onze ontwikkeling!

Praktijk ABraCaDabra, Esther Boonstra

http://www.praktijkabracadabra.nl info@praktijkabracadabra.nl

2 gedachten over “Zomaar een kind in groep 3…

  1. Als ik dit lees voel ik jou.
    Je schrijft ‘ ik sta aan de zijlijn. Mijn handen jeuken’. Dit raakt mij zo diep. Het is van de gekke dat wij onze kennis en ons weten niet ‘mogen’ delen. Dat wij moeten toekijken hoe onze kinderen het moeilijk hebben en dat men niet open staat voor ……..
    onze hulp naar andere landen aanbieden, daar wordt het met liefde ontvangen. Wat is er mis in ons land. Ik moest het even met je delen omdat ik het vanuit mij eigen professie ken. Durf te gaan staan voor jouw waarheid. Geef het aan, wat men er mee doet dat laat je bij de ander. Maar vertel jouw inzichten. Aljeblieft.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: