ABraCaDabra is Esther Boonstra. Na een moeizame start met leren op de basisschool (ik was een dromer en had veel moeite met school) ben ik pas op mijn 25e gestart op het HBO. Ik was een laatbloeier en ontdekte toen pas hoe en dat ik kon leren. Ik herken daarom veel van de kinderen in mijn praktijk. Ik snap waar ze vastlopen en dat ze het na de zoveelste uitleg nog niet snappen. Dat vinden de kinderen fijn! Ze voelen dat ze begrepen worden en dat hebben ze zo hard nodig!
Ik heb een ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, Intern Begeleider, Remedial Teacher, Rugzakbegeleider en Dyslexiespecialist. Alle groepen heb ik voorbij zien komen en me uiteindelijk gespecialiseerd in Groep 3. Ik ben mezelf altijd blijven ontwikkelen. Na de PABO heb ik nog veleopleidingen gedaan en ik ben nog steeds niet uitgeleerd!
Na het onderwijs heb ik gedurende drie jaar op een zorgboerderij gewerkt. Ik heb daar heel intensief kinderen mogen begeleiden die vanwege hun ernstige psychische stoornis op geen enkele vorm van onderwijs terecht konden. Mijn werkzaamheden bestonden uit lesgeven, coachen en begeleiden. De kroon op mijn werk is een kind dat jarenlang niet naar school is geweest, pertinent niet wilde leren, van toetsen boos werd, nu naar school gaat en zei; “Esther jij inspireerde me om weer te leren!”
Al sinds mijn opleiding tot Remedial Teacher/Intern Begeleider koesterde ik de wens om een eigen praktijk te starten en kinderen met leermoeilijkheden te helpen. Ik heb altijd meer voldoening gehaald uit het werken in kleine groepjes en individueel.
Met veel enthousiasme heb ik in oktober 2015 mijn praktijk ABraCaDabra geopend. Mijn doel is veel kinderen opnieuw te kunnen inspireren om leren weer leuk te maken! Sinds de start van ABraCaDabra heb ik mezelf in stevig tempo doorontwikkeld en kan ik breed inzetten om kinderen terug in hun kracht te zetten. Ik maak gebruik van diverse methodes en breng een kind terug in balans. Zo kan ik eruit halen wat erin zit! Ik kijk naar het hele plaatje en vind het leuk om de puzzel weer compleet te maken. Dat is bij ieder kind anders, ze zijn allemaal uniek! Zorgen dat de basis goed is maakt dat een kind daar een leven lang profijt van heeft. Ik geloof niet in het blijven herhalen van de lesstof, als een kind het na 1000 x nog niet snapt of kan is er iets anders aan de hand!
In mijn praktijk werk ik in de middagen met kinderen van de basisschool, in de ochtenden bezoek ik scholen om kinderen te ondersteunen vanuit het zorgarrangement. In de avonden begeleid ik scholieren en geef ik workshops aan volwassenen. Mijn werk in de praktijk is afwisselend en daar houd ik van! Ik heb er enorm veel plezier in om kinderen te zien groeien, scholieren en volwassenen te inspireren.
Mijn opleidingen;
- IPABO 2004
- Opleiding Intern Begeleider/Remedial teacher, InHolland Academy 2010
- Dyslexiespecialist op school, OBD Noordwest 2011
- Kanjertraining, Kanjermethode, Bikkeltrainingen 2012
- Leescoördinator, Bibliotheek Purmerend 2012
- Trainer LEREN LEREN Methode, Instituut Kind in Beeld 2015
- Reken Remedie Specialist 2016
- Trainer Reken- en Spelling Bootcamp 2016
- Taal in Blokjes Coach, F&L methode, Utrecht, juni 2016
- CIVAS – Kindercoach 2016
- Creatief Kindercoach, Jip & Jan Academie 2017
- Kernvisiecoach 2017
- CNLS Specialist, Centrum nieuwe Leer Strategieen, Breincentrum Wijchen 2017 (tegenwoordig Pychomotorisch Gedrag- en Leerspecialist)
- Spelling Remedie Specialist 2017
- Cursus Trainer “Alle teksten de Baas”, Praktijk Op de Rit, Alphen ad Rijn, september 2017
- Cursus “Cito in Beeld” Trainer, Tineke Verdoes, december 2017
- Reflexintegratie; Rhytmic Movement Training International, Level 1, Focus, Organisatie en begrip, Gaynor Ralls, november 2018
- Reflexintegratie, Rhytmic Movement Training International, Level 2, Emoties, Geheugen en Gedrag, Gaynor Ralls, november 2018
- Opleiding Chiron Coach, Paardencoach, Chiron Opleidingscentrum, zomer 2018
- Opleiding Psychomotorisch Remedial Teacher, Wendy Peerlings, oktober 2018 t/m mei 2019
- Opleiding tot trainer 2Hands4Kids, Hands On Rekenmethode, Wendy Peerlings Augustus 2019
- Cursus/workshop Corpus Callosum Methode, een oefenprogramma voor volledige lateralisatie, Cora Hulsman, november 2019
- Workshop bewegend leren met zinsontleding en werkwoorden, Gabrielle Alberink, december 2019
- Workshop Beweeg je brein, ter bevordering samenwerking linker en rechterhersenhelft, Laura Kerszenblat, december 2019
Waarom ABraCaDabra?
Hele dagen brainstormen over de juiste naam voor mijn praktijk. Ik spaar al vele jaren heksen en magie hoort daarbij. ABraCaDabra is een toverspreuk, er zitten de letters A, B, C, D in dat staat voor het alfabet, een zeer belangrijk onderdeel bij het leren lezen en schrijven. Het woordenboek zegt hierover;
Het begrip abracadabra heeft 2 verschillende betekenissen:
1) taalgebruik dat onbegrijpelijk is voor niet-ingewijden; onbegrijpelijke taal
2) gebruikt als toverspreuk, onder andere bij goochelkunstjes
In het Hebreeuws betekent het; I create what I speak.
Deze betekenissen geven weer wat voor mij bij het leren komt kijken. Het vat alles samen en dat maakt de toverformule compleet! De perfecte naam voor mijn praktijk.