Schrijfmotorische Therapie

Handschriftproblemen

Problemen met het handschrift kom je veelvuldig tegen. Een slordig, onleesbaar handschrift is voor niemand handig. Een verkeerde pengreep kost veel inspanning en is erg vermoeiend. Wanneer het schrijven op zich veel moeite kost, kan een kind fouten gaan maken in de spelling. Het heeft dan gewoon geen energie meer om ook nog na te denken over de spelwijze van een woord. Schijftherapie is een brede aanpak, waarbij vanuit verschillende disciplines functioneel wordt gewerkt aan verbetering.

Bij schrijven gaat het over het bewegen op papier maar ook over het vormen van letters en over het ordenen van die letters tot een leesbaar woord. Dat is het werk wat de hersenen aan moeten kunnen. En als het niet lukt, hoe krijgen we het dan alsnog voor elkaar?

Handschriftproblemen worden vrijwel altijd alleen gekoppeld aan problemen met de fijne motoriek. Vaak wordt de hulp ingeroepen van een fysiotherapeut of een ergotherapeut.

Maar schrijven is veel meer dan dat. Er zit een bewegend element aan vast, een vormcomponent en een ruimtelijke component. Deze items zijn onlosmakelijk gekoppeld aan de persoon die schrijft.

De pengreep geeft een stuk van de persoonlijkheidsontwikkeling weer, evenals de lichaamshouding tijdens het schrijven. Kennis van en inzicht in de persoonlijkheidsontwikkeling is daarom onmisbaar.

Binnen de ruimtelijke ontwikkeling van het kind speelt de handelings- en waarnemingsrichting een belangrijke rol. Kennis van die items is dan ook onmisbaar om het kind goed te leren schrijven.

En dan is er uiteraard het dominantiepatroon. Het maakt nogal wat uit of een kind een gekruist patroon heeft ontwikkeld of niet omdat de ooghandcoordinatie er sterk door beinvloed wordt.

Tijdens de intake kunnen we bespreken of het wenselijk is om een uitgebreide screening bij jouw kind te doen. Ik zal dan kijken naar de ogen, de reflexen, het dominantiepatroon, het ruimtelijk zicht en inzicht van het kind en de handelings- en waarnemingsrichting. Aan de hand van deze uitgebreide screening zal ik een plan maken om het kind een stevig fundament te geven. Zie het als een huis, als het fundament aan de onderkant (de ontwikkeling) niet goed is, dan zal het huis scheef gaan staan of erger nog instorten. Bij kinderen die nog actieve primaire reflexen hebben of een ontwikkelingsfase niet goed doorlopen hebben zal het leren moeilijkheden (kunnen) geven.

Bron: CNLS

%d bloggers liken dit: